Sunday, August 30

Ibu Anak Bicara Puasa




Anak : kenapa kita perlu berpuasa??
Ibu : Sebab ALLAH SWT telah mensyariatkan Puasa dalam Al Qur'an..Surah Al Baqarah, 183.
Anak : kenapa ALLAH mensyariatkan berpuasa ?
Ibu : Sebenarnye setiap syariat ALLAH pasti ada hikmah pada hambaNYA. Contohnye kesihatan.. Ketika kita berpuasa, perut kita kosongkan..kenapa kita kurang berasa lapar selepas 5 hari berpuasa?
Anak : Kenapa Bu ?
Ibu : sebab..sistem badan kita akan proses balik toksin yang terdapat dalam badan kita..
Anak : Toksin..? kenapa pulak dalam badan kita ada toksin ?
Ibu : Owh.. Toksin ni berpunca daripada makanan yang kita makan. makanan sekarang manalah bersih sangat Nak.. Sedangkan sayur yang dijual di pasar pun ada bahan yang boleh merosakkan tubuh..yelah, bahan pengawet nak bagi sayur tu sentiasa segar..
Anak : Ye ke Bu..? kenapa tak rasa apa-apa pun kalau ada toksin dalam badan kita..
Ibu : Sekarang memanglah tak rasa Nak..Tunggu 20 tahun akan datang. Sebenarnya Nak, sayangnye ALLAH kat kita..ALLAH ada mengurniakan Hati kepada kita unutuk menapis dan menyaring toksin2 tadi..Tapi Nak, hati yang sihat pun hanya mampu menyaring 99 peratus sahaja toksin tersebut..
Anak : Owh, jadi syariat puasa ni adalah untuk melengkapkan lagi proses pembersihan toksin dalam badan kita lah ye Bu?
Ibu : Pandai nye Anak Ibu... Semua proses itu juga hanya dengan izin ALLAH je Nak.

2 comments:

criestz said...

mesti die blaja bio kn izat kn budak tu =P

[['izzat ibrahim]] said...

ha'ah..
Budak tu tere mcm ko..ha2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...