Sunday, December 13

Research About Budak2



Pendahuluan

Tiba-tiba ana berminat untuk mengkaji perihal budak kecil. Pada suatu hari, sepupu ayah buat tahlil dan adik beradik belah ayah pun turut serta menceriakan  majlis tahlil tersebut. Sepupu belah ayah yang ada hanyalah ana dan anak2 Makcik Eton (Adik Ayah). Seperti kebiasaan, ana akan melayan budak2 tu. Pakcik2 ana yang lain sedang bermesyuarat mengenai Family Day. Sorang sepupu kecil ana ni telah menjadi penyebab ana terfikir untuk mengkaji perihal budak. Nama budak tu, Nurliyana Balqis. Mungkin juga disebabkan taqdir ALLAH menentukan ana lahir pada bulan Januari, di mana salah satu ciri2nya ; Suka pada budak2.

Nurliyana Balqis

Budak Ini berumur dalm linkungan 3- 4 tahun. Budak perempuan. Periang ( Budak2, katakan..). Berlari melompat adalah kegemaran utama beliau. Mempunyai 3 orang abang. Yang paling tua Tingkatan 1, Shafiq.

Jalan Cerita

Seperti yang yang diberitahu sebelum ni, budak ni sangat periang. Sedang ana sembang2 dengan mak Beliau ( Makcik Eton) dan abang2 beliau, dia berlari ke sana ke mari. Ketuk2 badan belakang. Kadang2 ana tangkap dia dan baring2kan. Kadang ana mngusik, "Ustazah Balqis yang comel mana boleh main lari2.." sambil ana membetulkan rambut dan tudung si Balqis. Perkara itu berulang-ulang ana lakukan.
Sampai satu ketika, budak ni buat manja2 dengan ana. 
Huh, ana jadi segan. Dahlah ramai anak dara kat situ.(Budak2 tu perhati lagi tadi, tu yang segan) Ana jadi tak selesa bila budak tu datang hampiri ana. Bukan sebab menyampah, sebab malu. Ana bisik kat dia " Balqis jangan mcm ni..Abg izzat malu lah.. Balqis duduk elok2 ye.." Budak tu terus berubah muka. kadang2 dia merenung ana, ana buat2 tak layan.

Tanda Tanya

Budak2 pun memang mcm ni ke..? Ada perasaan mcm 'ni' jugak ke? Budak perempuan pun ada perasaan suka pada lelaki ke? Atau suka kepada yang mendampingi..?  Pelbagai persoalan bermain..


Keputusan


Try kaji..kaji2.....

















 

 

17 comments:

Anonymous said...

bagus2...Rasulullah sndiri sgt baik melayan kanak2

[['izzat ibrahim]] said...

To Anonymous :

Terima kasih..saya hampir melupai tentang itu.

abid abdi said...

budak2 ada ke perasaan tuh?? waktu nta budak nta ada kah perasaan tuh??
ingt balik.. hehehe

[['izzat ibrahim]] said...

To abid :

tulah pasal albo. Ana pelik jugak. Tapi ana rasa itu fitrah manusia sendiri yang suka didampingi.

Tapi secara saintifiknya ana masih tak jumpa la Albo.

Anta try search, boleh? Tolong2..

pRincEssaLiE said...

salam...sekadar ingin berkongsi pengalaman yg ada..dulu masa mengajar di tadika sy sendiri pernah selidik perkara nie secara xlgsg r...coz tgk budak - budak dh pndai luah yg diorg syg kat pasangan masing2 dlm kelas yg sy prnh ajr...senang cerita mcm penulis sendiri ckp r,diorg nie kan manusia dan perasaan ingin disyangi dan menyayangi 2 fitrah manusia...budak - budak pun ada perasaan tu tp xdala se serius mcm remaja sekarang..tp utk ucap kamek syg kitak dekat pasangan diorg tu memang sy sendiri prnh dengar...dan kebetulan penulis dh buat en-3 pasal budak2 nie,so teringin la kongsi ilmu yg ada...harap perkongsian yg terlalul sedikit nie dpt menjawap la pertanyaan penulis...

[['izzat ibrahim]] said...

To : pRincEssaLiE


terima kasih atas perkongsian saudari.. mengikut yang saudari ceritakan tentang pengalaman, adakah ianya juga mempunyai kesan daripada faktor persekitaran ?

pRincEssaLiE said...

kesan dr faktor persekitaran???mksd nya???xpham la...kesan pe nie???kesan budak2 tu ada perasaan suka2 2 ke???klo kesan 2, ntahla...apa yg pasti budak2 nie kebykkan nya terpengaruh dgn org dewasa atau media...budak kcik zaman skrg dh advanced...kebyykan nk ikut gaya org dewasa...ho3

[['izzat ibrahim]] said...

oh, ok..thanks for da information..

masyie said...

salam..
sekadar ingin berkongsi..hurm,,btl ape y saudari princess ali tu ckp...hurm, actually bdk2 ingin disyg n dimnja..tu adalah fitrah..kalo seorg bdk tu normal, means ckup ksh syg dr parents dy akan ok..if dy tk ckup, dy akan cri ksh syg laen..dr sespe in surrounding dy..dats y terjd kpd penulis..tp, kdg2 tk jgk..sbb bdk2 mmg ske dilyn..mcm org dewasa..kte sndri ske dilyn ryte..n kebanyakannye bdk2 kcik pmpuan ni mmg ske maen or bermnja ngn laki..mcm kazen ana n adk ana sndri..ble ana usik dy, dy wt bodo je n trus berlari kt adk laki ana..hurm, kalo bole, gtau scre tk formal ngn dy supaya dh besa nnt tk lah terlalu bersosial sbb dh dibiasakn dr kcik..ni sume pndapat ana ok..hope berguna kpd penulis..wslm..

[['izzat ibrahim]] said...

to masyie :

Oh, mcm tu ye..
hemm..kira persoaln ni mmg berbalik kpd institusi family jugak ye..
Betul jugak.. Ayah Balqis ni mmg jarang bersama keluarga..
Kanak2 mmg takkn melihatkan permasalahn mereka dgn riak wajah, tapi mereka akan melihatkan dengan perilaku..Betul ke mcm tu?

masyie said...

yup..dats ryte..btl kn ape y ana ckp..hurm,actually, factor family plg besar dlm tumbesaran kanak2..sbb tu dr kcik kte kne pay attention kt dy..luang ckit mse utk dpa..sbb kalo tk, dpa akn cri ksh syg laen..mcm remaja skrg..knp diorg nk kpel?..sbb dpa lack of attention from their parents..they need love from their parents..parents merupakan faktor utama..

[['izzat ibrahim]] said...

oh..
jd, keluarga ataupun masyrkt sekeliling mesti mmberi salurn yg trbaik untuk pasaan sayang knk2 ni ryte?

masyie said...

yup..faktor utama parents..

[['izzat ibrahim]] said...

Jika institusi keluarga porak peranda?
Apakah kesan kat kanak2 tu..

masyie said...

byk kesan..dy kurang kasih syg..bole p cabang y sosial..ade y p cabang pendam, then jd mslh mental..sbb tertekan..byk..sbb tu remaja skrg y rosak kebanyakannye ade punca family sbnrnye..

[['izzat ibrahim]] said...

oh..bijak sungguh Yahudi membina cabang Hiburan untuk saluran mereka..
bgaimana cabang yg sesuai untuk kita bina?

masyie sakura said...

bkn 100% salah kt yahudi..parents tu sndri kne dalami islam btl2..kalo dy kurg, cne nk bimbing anak2 ryte..cne nk twu utk solve problem tu ryte..kalo dy berilmu, dy akn twu ape effect kt anak2 mereka if dy pny prob family..so, kalo dy dh twu effect dy, dy takan tmbulkn mslh2 tu sume..then, anak2 pn akn ok..dats y parents pny tnggungjwb plg pntg n besa..coz, sbb parents je, mst akn problem..so, nsht kt parents2 muda skrg, bykkn la membaca n dalami ilmu islam..coz, sgt2 pntg dlm idup sume..tu je ckit ana dpt kongsi..ana niri pn blm byk lg ilmu walhal ilmu agama pn msh kurg..hurm,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...