Tuesday, August 17

Al-Qur'an : Putera Adam (Habil dan Qabil)




<(Dan ceritakanlah (Muhammad) tentang kisah kedua-dua Putera Adam. Ketika keduanya mempersembahkan qurban, maka (qurban) salah seorang dari mereka berdua (Habil) diterima dan dari yang lain (Qabil) tidak diterima. Dia (Qabil) berkata, “Sungguh, aku pasti akan membunuhmu ¡” Dia (Habil) berkata, “ Sesungguhnya ALLAH hanya menerima (amal) dari orang bertaqwa.”)>

<(“Sungguh, jika engkau (Qabil) menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku tidak akan menggerakkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Aku takut kepada ALLAH , Tuhan seluruh alam.”)>

<(Sesungguhnya aku ingin agar engkau kembali dengan membawa dosa (membunuhku) dan dosa dirimu sendiri . Maka engkau akan menjadi penghuni neraka. Dan itulah balasan bagi orang yang zalim.”)>

<(Maka nafsu (Qabil) mendorongnya untuk membunuh saudaranya. Kemudian dia pun (benar-benar) membunuhnya . Jadi jadilah dia termasuk orang yang rugi.)>

<(Kemudian ALLAH mengutus seekor gagak menggali tanah untuk diperhatikan kepadanya (Qabil) bagaimana dia seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Qabil berkata, “Oh, celaka aku ¡ Mengana aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini. Sehingga aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?” Maka jadilah dia termasuk orang yang menyesal.)>

Sumber : Al-Qura’an (Al-Maidah:26-31)






3:110
'Ku Doakan DiriMu Agar Jadi Yang Terbaik'

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...