Thursday, August 5

Keluarga : List Ayah Ada Nama Saya?




"Ayah, kenapa ayah mundar-mandir sejak pagi tadi..?" Anak perempuan yang comel menyapa ayahnya. Ilya Aisyah namanya. Memang sesuai dengan kecantikan Isteri Rasulullah. Muka yang comel kemerah-merahan agak sedikit berkerut. Hairan melihat ayahnya kelihatan gusar.
"Tidak ada apa2lah wahai anak ayah...Ayah cuma risau masa depan kamu.." Ayahnya melepaskan kerisauan. Berkongsi masalah dengan anaknya yang comel. Huh..Keluhan lelaki.

"Ayah..Kenapa ayah tak senyum hari ni...?" Ahmad abang kepada Insyirah menimbulkan tanda tanya terhadap ayahnya. Ahamad seorang yang sangat periang. Suka bermain.
"Ayah risau lah ahmad anakku.."
"Risau apa ayah? Selalu ayah ceria je..Main2 ngan ahmad."
"Ayah risau masa depan kamu berdua..Dan keluarga kita.."
"Buat apa yang nak dirisaukan ayah? "
Ayahnya tidak berkata apa2 lagi. Persoalan anaknya Ahmad hanya dijawab dengan pelukan kasih seorang ayah. Ahmad, 10 tahun dan Insyirah, 8 tahun masih terlalu kecil untuk memikirkan tentang masalah yang dihadapi oleh ayahnya. Ibunya dari dapur hanya melirikkan pandangan ke arah suami dan kedua-dua anaknya. Ahmad dan Insyirah lah cahaya yang sering menjadi penyejuk mata apabila masalah sering dihadapi oleh Abdul Latiff dan Sumayyah.

Abdul Latiff seorang peniaga. Pelbagai jenis perniagaan yang dia ceburi. Tapi..Tidak satu pun yang mejanjikan keuntungan. Penat..letih..perit dan berat. Hanya itu sahajalah hasil yang menjadi pulangan. Segala perniagaan hanya mampu menyara keluarganya dengan kadar yang sederhana. Tidak mejanjikan kemewahan.

"Abang..Cukuplah apa yang abang usahakan selama ini. Su tidak inginkan suatu yang lebih." Sumayyah seorang isteri yang sangat memahami akan suaminya.
"Bukan Su..Abang cuma nakkan anak2 kita bahagia. Dan bertambah bahagia.."
"Su rasa takpa bang..Su lihat..Anak2 kita dah cukup bahagia dengan apa yang ada.."
Latiff seperti terlalu bermasalah. Sumayyah isterinya sedikit pun tidak risau. Latiff yang lebih-lebih.

Pada suatu hari, sahabat karibnya berjumpa dengan latiff mengadu masalah.
"Latiff..Boleh tak ko gantikan rakan kongsi aku yang sekarang ni?..Aku dah tak tahan lagi ngan dia..Selalu tipu aku"
"Ha? eh, perniagaan ko kan dah terlalu mantap..Aku ni taklah sesuai sangat.." Latiff menolak.
"Takpe Tiff..Aku lebih sukakan sahabat yang boleh dipercayai daripada orang hebat tapi tak berguna"
"Eh, engkau terlalu berharap ni.."
"Siapa lagi yang aku boleh harapkan kalau bukan sahabat...?"
Perkataan yang sering bermain dalam hati Latiff adalah risau dan suka. Risau kerana kawannya meletakkan harapan yang sangat tinggi kepadanya. Dan suka kerana permasalahan yang dihadapinya akan menemui jalan penyelesaiaan.

Hari demi hari. Bulan berganti bulan. Cita-cita untuk memberikan kemewahan kepada anak2 dan isterinya telah tercapai. Sibuk. Itulah situasi terkini Latiff. Beliau terpaksa keluar awal dari rumah untuk mengelak kesesakan lalu lintas. Pukul 5am. Isteri dan anak2nya masih tidak bangkit dari tidur. Ye..Terlalu awal. Isterinya sahaja yang kadang2 terbuka mata. Dan mampu melirikkan senyuman lemah. Pulangnya ke rumah agak lewat malam. Pelanggannya semakin ramai. Untuk menjaga hati kawan2nya, dia terpaksa pulang lewat hanya untuk bersembang kosong.

Keluar dan pulang. Hanya ciuman yang mampu diberi kepada 2 orang anaknya. Ahmad dan Insyirah. Latiff berasa puas kerana mampu memberikan kemewahan kepada anak2nya. Tapi beliau tidak sedar, kegembiraan kedua-dua anaknya kian hari kian pudar. Puas Sumayyah mengadu kepada Latiff. Tapi..Latiff hanya menidakkan dan menasihati Sumayyah supaya bersangka baik.

Pada suatu hari, ahmad dan Insyirah anak perempuannya yang comel meminta ayahnya menemaninya ke Majlis Kecemerlangan Sekolah. Permintaan itupun disampaikan oleh ibunya.
"Bila ya Su tarikhnya? Abang nak lihat planner abang"
"26 Julai bang.."
"Oh, bagus2. Abang ada kelapangan time tu.."
Isterinya tersenyum. Bagaimanakah jika tidak ada kelapangan. Apakah perasaan Insyirah nanti. Huh..Sumayyah mula mengeluh.

Setelah tamat Majlis Kecemerlangan Sekolah Sumayyah dan Ahmad. Mereka terus pulang. Ayahnya mengambil keputusan untuk mengambil jalan yang jauh. Supaya mereka akan banyak berbual. Mereka mula bersembang. Dan tiba2 Insyirah bertanyakan satu soalan..
"Ayah..Ayah duduk kat jalan mana? Jarang nampak ayah duduk di rumah..."
Soalan itu membuatkan Latiff terkedu.

Pada Suatu hari, Latiff sibuk mencari buku notanya yang hilang. Buku nota tersebut sangat penting kerana terdapat senarai nama korporat yang perlu dia temui. Ketika sibuk mencari di kamarnya, Ahmad anak sulungnya menjenguk ke bilik.
"Ayah, ahmad lihat ayah sedang mencari sesuatu. Boleh Ahmad bantu?"

Latiff memberitahu kepada anaknya akan kehilangan buku notanya dan senarai nama korporat2 yang perlu dia temui. Ahmad membantu. Selang beberapa minit mereka mencari, tiba2 Ahmad bertanya,
"Ayah..Adakah dalam senarai itu ada nama Ahmad?"






3:110
"Ku Doakan DiriMu Agar Jadi Yang Terbaik"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...