Sunday, November 14

Bunga Korea Dari Langit

Pilih bunga kerana rindu pada bunga~  Design

Kaki ahmad berasa sangat lenguh. Dia mengambil keputusan untuk berehat sebentar di bangku rehat. Lebih 2 jam dia berjalan di susuran kedai bunga. Dia ingin mencari sepohon bunga yang paling cantik di taman bunga itu untuk ibunya. Esok sambutan hari kelahiran ibunya.

Rasa menyesal yang teramat menyelubungi diri ahmad. 3 pohon bunga yang sangat cantik telah terlepas. Susah nak cari balik bunga yang dia jumpa sebelum ni. Lagipun masa yang diberikan oleh ketua rombongan itu berbaki 30 minit sahaja lagi. Bas rombongan pun akan tunggu kami di pintu belakang taman.

Ahmad teringat satu cerita yang dia baca di blog rakannya. Cerita mengenai seorang guru menyuruh anak muridnya mencari sehelai rumput yang paling cantik di padang sekolah. Dengan syarat, tidak dibenarkan berpatah balik. Akhirnya, di penghujung padang, tidak seorang pun yang dapat sehelai rumput yang paling cantik.

Gurunya bertanya kepada mereka, "mengapa kalian tidak dapat rumput yang cantik?". Mereka berkata, "kami dah jumpa yang paling cantik, tapi dah terlepas. Ingatkan di depan ada lagi yang paling cantik. huh..". Gurunya memberi kesimpulan. "Jika kita menjumpai sesuatu yang baik, cubalah kita hargainya. Sebab, mungkin yang baik kita jumpa itu adalah yang terbaik."

Ahmad memandang ke arah rakannya yang lain. Semua telah memperoleh bunga yang sangat cantik. Rupa2nya, 3 bunga yang sebelum ini Ahmad jumpa telah habis dibeli pengunjung. Masa berbaki 10 minit sahaja lagi untuk bas bergerak ke arah destinasi seterusnya.

"Adakah Aku melakukan kesilapan sebab tidak mengambil pengajaran dengan cerita murid dan guru nya." getus  hati ahmad. Dia cuba lagi mencari bunga yang sesuai untuk ibunya.

Puas Ahmad mencari. Tetap tidak jumpa. Akhirnya, ketua rombongan telah memanggil semua ahli rombongan.

 Tiba di kaunter keluar, seorang pekebun mengeluarkan beberapa pohon pokok Korea.Ahmad bertanya harga pokok itu. Harga promosi RM50 sepohon. Ahmad terus membeli pokok Korea tersebut.

Macam bunga turun dari langit. Tiada yang mustahil, itu semua ALLAH yang punya. Sabar dan benar.






3:110
'Ku Doakan DiriMu Agar Jadi Yang Terbaik'

2 comments:

dates.trees said...

menarik..
mohon kongsikan dengan yang lain..
thanks..

'izzat ibrahim said...

oh..sila2.
semoga brmanfaat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...