Tuesday, March 1

Krisis Mesir : Theory Konspirasi VS Iman

 Cahaya berharap. by ~lollastrich at Daviantart

 "Iman itu bukanlah satu angan-angan,
Dan bukan juga satu cita-cita,
Tetapi apa diterima pada hati,
Lalu dibuktikan dengan amalan"

Sepanjang hari2 saya berada di Malaysia, saya sering disajikan dengan pengalaman2 yang sangat menarik. Walaubagaimanapun saya juga tidak terlepas dari tersangkut pada duri2 ujian ALLAH. Semoga segalanya mendapat keredhaan ALLAH swt. Insya'ALLAH.

Krisis Mesir. Itulah topik utama yang sentiasa menghiasi perbualan bersama sahabat2 saya di Malaysia. Pelbagai pandangan dan saranan berkenaan konklusi isu kebangkitan Kuasa2 Arab. Ini adalah berpunca daripada kerisauan dan sikap ambil berat sesama mukmin. Kadang2 tu, ada juga persoalan2 yang tidak mampu saya jawab. Boleh jawab juga, tapi istilah yang paling tepat tu yang susah nak keluar.

Theory Konspirasi.

Saya pun tidak berapa mengerti mengenai maksud sebenar teori tu. Sebab dengar2 saja dari beberapa orang yang melahirkan pandangan. Ada yang mereka kata, itu adalah teori perkaitan. Yang mengaitkan sesuatu kejadian dengan kejadian yang telah berlaku.

Sebagai contoh apa yang berlaku di Iraq. Rejim pada ketika itu sangat kejam, Rejim Saddam Husin. Kezaliman dan ketidakadilan sangat teruk. Penipuan duit rakyat dan pembelanjaan pemimpin menggunakan hak rakyat sangat rakus. Sebahagian harta dan kekayaan  sangat banyak disalurkan kepada barat.

Kekejaman demi kekejaman berlaku dan pada akhirnya, apabila kehitaman anjing barat kian pudar, tuan pemilik anjing cuba menghancurkan anjing hitamnya. Mereka memutarkan segala auta. Memalsukan segala cereka. Dan membuatkan rakyat bangkit menggulingkan rejim. Amerika pun masuk membantu. Kononnya ingin meghapuskan kejahatan dengan  menaburkan kata2 kedamaian.

Keyakinan Kepada ALLAH

Bila ada mereka2 yang bertanyakan tentang perkaitan krisis Mesir dan krisis Iraq, saya agak terkedu juga untuk menjawab. Pada awalnya saya hanya mampu mengatakan yang kita mampu berdoa sahaja pada ALLAH.

Pada suatu hari, saya ada berjumpa dan berbual dengan seorang Pakcik, kawan ayah saya. Tak silap namanya Pakcik Kadir. Kami bualkan topik yang sedang hangat iaitu Krisis Mesir. Saya tidak lupa untuk meminta sedikit pandangannya mengenai teori ini.

Apabila ditanya, dia mengatakan yang perkara tersebut kebarangkalian pasti akan berlaku. Teori ini dikatan mudah seperti 1 + 1 = 2 . Perkara ini sangat merunsingkan muslim di seluruh dunia. Dan ada sebilangan mereka juga mengatakan, "baik2 aman pergi buat huru-hara. Jadi macam Iraq baru tahu".

Sambung Pakcik itu lagi, bila kita amati dalam2, sebenarnya ALLAH boleh memutarkan 1+1=2 jadi 1+1=3 @ 4 @ 5. Sebab DIA maha berkuasa. Dia pemilik dunia ini. Dia mampu melakuakn segalanya. Jadi berkenaan dengan krisis Mesir, sebenarnya itu adalah satu perncangan dari ALLAH. Kerana ALLAH pasti akan menghancurkan kezaliman walau dengan bagaimana cara sekalipun.

"Dan ketika mereka merancang, ALLAH turut juga merancang. Sesungguhnya ALLAH adalah sebaik-baik perancang"

Baina Khauf Wa Raja'

Pada pandangan saya, segala kemungkinan pasti akan berlaku. Pelbagai cara ALLAH boleh bantu kita dan pelbagai cara juga ALLAH boleh memberikan kita peringatan.

Dan yang paling penting, hadapilah segala sesuatu dalam hidup kita dengan anatara dua keadaan, takut dan berharap. Takut dijauhkan dari rahmat ALLAH dan berharap agar tidak dijauhkan dari rahmat ALLAH.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...