Friday, April 15

MTF - Halaqah Di Maahad Tahfiz Al-Fath (Maahad Tahfiz Tabligh)

Cuba ku pancarkan cahaya ini di seluruh ruang kegelapan alam 

Bismillahirrahmanirrahim.

Ini hanyalah satu coretan pengalaman.

Satu pengalaman menarik saya lalui selama sebulan di maahad Tahfiz Al-Fath. Sebuah maahad yang didirikan oleh jemaah tabligh. Terdiri daripada 6 orang tenaga pengajar termasuk mudir. Dan mempunyai seramai 70 lebih orang pelajar termasuk saya. Maahad ini terletak di kawasan kampung dan dikelilingi oleh kebun kelapa sawit di Kundang Ulu, Muar, Johor.

Selama 4 minggu satu hari saya duduk di sekolah sana. Suatu hari pada 5 hari sebelum saya berhenti, Ustaz Halim (Mudir Maahad) mengajak saya duduk berbincang untuk menyelesaikan beberapa permasalahan. Ustaz Halim ini pernah bersekolah di MATRI selama 2 bulan (Marhalah Khassah). Dia sangat rapat dengan Allahyarham Ustaz Dahlan.
Masalah yang kami bincangkan ini lebih kepada masalah pelajar2.

Pada awal perbincangan dia mengatakan masalah2 yang berlaku di maahad. Dan saya juga banyak menyebutkan permasalahan2 yang berlaku di luar lingkungan mata ustaz2. Dari masalah pelajar2 biasa hinggalah masalah2 pengawas. Ada beberpa masalah2 yang saya sebutkan, Ustaz memang betul2 terkejut. Lagi2 bila berkaitan dengan pengawas.


Apabila pemimpin selalu menyibukkan diri dengan perkara yang harus,
orang yang dipimpinnya akan banyak menyibukkan diri dengan perkara yang makruh.
Apabila pemimpin selalu menyibukkan diri dengan perkara yang makruh,
orang yang dipimpinnya akan banyak menyibukkan diri dengan perkara yang haram.
Dan apakah akan terjadi jika pemimpin selalu menyibukkan diri dengan perkara2 yang haram?
Tetapi..
Insya'ALLAH jika pemimpin itu selalu menyibukkan diri dengan perkara yang sunat,
masalah perkara wajib dalam kalangan orang yang dipimpinnya akan sattle.

Proses brainstorming ataupun proses mengeluarkan segala permasalahan2 berlangsung selama hampir 30 minit. Kelihatan seperti Ustaz Halim dah hampir frust mencari jalan penyelesaiaan. Almaklumlah, dia adalah harapan keluarga dan jemaah tabligh untuk melahirkan pendakwah2 yang mantap dan menjadikan maahad itu adalah maahad contoh.

Saya memberikan satu cadangan padanya.

"Bila saya duduk sini selama hampir 4 minggu saya memang melihat banyak masalah. Banyak masalah2 kecil. Tapi bila dia dibiarkan saya rasa boleh membawa kepada masalah yang besar."
"Dan segala masalah ini kebanyakannya berpunca dari masalah hati. Dan masalah inilah masalah yang paling utama perlu diselesaikan"
"Bila saya amati2 perjalanan didikan di sini. Contoh macam bayan*, gush*, hafazan, muzakarah berkelompok kecil, ta'lim dan beberapa lagi, saya lihat dan rasai, program muzakarah berkelompok lah yang paling sesuai untuk menyelesaikan dan membentuk hati. Sebab dia dalam satu kelompok yang kecil"

Ustaz itu pun mengiyakan. Sebenarnya dia pernah duduk dalam program halaqah. Dan dia merasakan itu satu benda yang bagus dan cuba dia terapkan dalam maahad. Cuma dia hanya try and error je.

" Penyelesaiaan atau muzakkarah berkelompok itu memang ada. Dan saya rasa ada sedikit perkara yang boleh ditambah baikkan."

Dan saya memberikan beberapa perkara yang perlu ditukar. Contoh seperti umur. Sebelum ni satu team muzakkarah itu bercampur antara budak paling kecil(darjah3) hingga paling besar(19 tahun). Ustaz itu pun bertanya menyenai buku silibus yang sekarang diguna pakai (Buku Bidayatul Hidayah. Karangan Imam Ghazali). "Buku itu memang bagus. Cuma isinya agak tinggi. Ada banyak istilah2 yang digunakan agak susah." Dan saya mencadangkan untuk menggunakan buku yang lebih mudah difahami."

Dipengakhiran perbincangan itu kelihatan wajah Ustaz Halim  tersenyum girang. Mungkin sebab satu bebanan di atas kepalanya yang mampu memecahkan kepalanya tadi telah bertukar menjadi angin yang mendamaikan. Hingga mampu melenakan tidurnya.

"Kenapa anta tak cakap benda ni time awal2. Kalau tak dah lama benda ni selesai." Marah Ustaz Halim sambil tersenyum. "Macam mana saya nak cakap perkara ini kalau saya masih belum rasai dan melihat masalah2 di sini" Ujar saya. " Betul jugak ye"

*Satu pengalaman yang sangat menarik. Pengalaman berkenaan kerja2 DnT. Hari ini masuk hari yang ke 3 saya meninggalkan maahad tu. Rasa macam nak singgah sekejap sebelum pulang ke tanah air, Mesir tercinta. (hehe)  Geram juga tak dapat tengok hasil daripada penyelesaiaan yang saya bagi tu. Rasa macam menyesal bagitahu pada saat2 akhir.

Semoga segala yang ku buat diredhoi ALLAH .

*Perkataan berbintang.
1.Bayan = Majlis ucapan mengenai dakwah tabligh.
2.Gush = Kerja dakwah yang dilakuakn tabligh.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...