Monday, August 2

Analogi : Air Dan Sayang



Air

Satu molekul yang sangat lembut. Terdiri daripada atom Hidrogen dan Oxygen. Dengan nisbah 2:1. Sungguh mudah untuk dileraikan. Tapi, bila dua atom ini terus bergabung dengan kuantiti yang banyak, tidak ada satu benda pun yang mampu menghalang mereka daripada terus melakukan fitrah mereka. Mengalir. Itulah fitrah air.

Tidak ada satu objek pun yang mampu mengahalang terus air ini daripada mengalir. Pokok, batu kecil, batu besar, bukit, bahkan gunung yang sebesar-besar objek pun tiada kemampuan untuk menghalang fitrah air mengalir. Cuba kita letak seketul batu yang besar di dalam sungai kecil yang mengalir. Apa akan terjadi?? (Bayangkan) Dah dapat? Haa, pasti akan terbentuk dua saluran sungai di bahagian tepi batu tersebut kan. Hemm, memang tak boleh dihalang.

Ada Tangan Yang Gatal

Walaupun kehebatan molekul air ini telah terbukti hebatnya, namun masih ada lagi mereka2 yang gatal tangannya untuk menghalang fitrah aliran air. Empangan.

Apakah mereka tidak tahu betapa bahayanya menghalang aliran air. Yang merupakan fitrah kejadian air. Apakah mereka tidak menjangkakan, empangan itu boleh pecah dan mengakibatkan keadaan yang lebih teruk akan berlaku? Dan adakah mereka tidak berfikir, apa kesannya jika air yang diempang itu melimpah ke tidak tentuan hala?
Di manakah saintis dan arkitek? apakah mereka tidak mengkaji? Jika mereka mengakji, mengapa terus membina empangan itu juga?

Belajar Sesuatu

Sebenarnya, dengan air kita boleh belajar sesuatu kan..?
Cuba rasakan, dalam jiwa atau hati kita mesti ada sesuatu yang sedang mengalir. Yup, perasaan yang sedang mengalir. Macam2 bentuk aliran yang wujud. Perasaan benci, sayang, suka, tak suka, cinta, bermusuhan.

Ada satu perasaan yang sungguh menarik. Perasaan Sayang. Yes, dengan perasaan ini..Seluruh makhluk di atas muka bumi ini akan sentiasa berkomunikasi. Tak kira dalam alam nyata ataupun alam fantasi. Bertentang mata ataupun hubungan doa. Pasti akan terus berhubung. Perasaan ini juga yang menyebabkan kita beramal dengan satu ayat ALLAH " Sesungguhnya, Mukmin itu bersaudara"

Saintis dan Arkitek

Bagaimana pulak dengan mereka, apakah mereka tidak tahu bahayanya. Ataupun, mereka ada cara untuk menyelesaikan masalah2 yang akan timbul? Atau, mereka sengaja mencipta empangan itu untuk mendapatkan faedah yang lebih besar?

Mengalirkan air ke kwasan perumahan. Kawasan sawah padi. Menjana elektrik.

Itulah fungsi2 nya.

Perasaan Sayang

Jadi, apakah bisa kita menghalang perasaan ini daripada terus mengalir di dalam hati kita? Boleh jawapannya. Tapi mesti memenuhi syarat2nya. Jika tidak, rosak sebahgian jiwa dan hati kita. Nakkah kita digelar orang yang tidak ada nilai kasih sayang? Huh, mesti hidup terseksa.

Jika nak menghalangnya, pastikan ada sesuatu yang kita wajib sediakan. Saliran. Salirkan nilai kasih dan sayang itu ke suatu tempat yang terbaik. Jika tiada, takut2 bila kesan jangka masa panjang nya, perasaan itu melimpah ke tempat yang tidak sepatutnya. Lebih teruk jika penghadang yang kita gunakan tu pecah. Lagi teruk. Lebih baik kita buat saliran awal2. Alirkan perasaan itu ke arah yang sebetulnya. Dan terbaik.

Hebatnya Sayang

Kehebatan perasaan ini adalah kerana ianya merupakan salah satu aspek yang perlu diwujudkan dalam sesebuah organisasi ataupun kelompok. Kerana dengan adanya sayang, maka akan wujudnya toleransi, saling memahami, sanggup berkorban dan pelbagai lagi nilai2 yang mampu meningkatkan organisasi.

Jika kehilangannya, habis punah ranah organisasi tersebut. Ketidak saling memahami, bekerja dengan tidak sependapat, memperbesarkan masalah2 kecil dan segala hal yang mampu menghancurkan sesebuah organisasi. Inilah apa yang dikatakan oleh Syeikh Musthafa Masyhur dalam sebuah tajuk 'Bantuan untuk Pemimpin Menjayakan sesebuah Organisasi'

ALLAH Menunjukkan Satu Contoh

ALLAH mengatakan, "tidak sempurna iman seseorang itu, jika Ibu bapa, harta kekayaan, anak2 lebih disayangi daripada ALLAH dan RasulNYA" ALLAH suruh kita sayang dan cinta kepadaNYA. Adakah ALLAH hanya menyuruh? Tidak sama sekali. ALLAH menunjukkan cara untuk kita membuktikan cinta kita kepada NYA. "Tidak aku ciptakan Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU" Ini lah caranya. ALLAH suruh kita beribadah untuk membuktikan kecintaan kita kepada NYA.

Konklusi

Perasaan sayang boleh kalau nak halang. Tapi mesti ada saliran yang terbaik untuk disalirkan. Jika tidak, perasaan itu tersalur kerarah kemaksiatan (Nau'zubillah). Dan semua jenis perasaan yang ada dalam jiwa kita juga begitu. Hindarkan daripada menghalang. Dan cubalah salurkan ke arah yang di suruh oleh ALLAH. Cintalah, Bencilah, Sayanglah hanya kerana ALLAH.

"Sungguh ajaib orang yang beriman itu, setiap apa yang dilakukan dikira baik." Pastikan, semua yang kita buat ketika dalam kita beriman. Baru boleh jadi ajaib dan Terbaik~!





3:110
"Ku Doakan DiriMu Agar Jadi Yang Terbaik"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...