Friday, March 20

'Sahabat' menyeksa. Minta maaf. Tinggalkan sendirian.

Novel - 'Sahabat' menyeret. Minta maaf. Tinggalkan.

"Apakah jenis gila engkau ini Zali bersahabat dengan orang gila?!" Hairan Bang Salleh dengan sikap Zali. 

"Jaga mulutmu Bang Salleh! Jangan Bang Salleh ringan-ringan mencaci sahabatku!" Zali melawan.

"Sahabat?! Apa masih setia engkau panggilnya sahabat? Selepas dia menyeretmu di jalanan menggunakan kereta, kemudian melepaskan dan meninggalkan kamu sendirian dengan hanya melafazkan maaf. Lalu kau bertatih sendiri mendapatkan pertolongan, mencari sendiri ubat untuk merawat segala luka yang berjarik-jarik di seluruh tubuhmu. Kau mengesot ke sana ke mari mengharap simpati. Bahkan, ketika engkau terlantar kesakitan, sedikit pun dia tidak datang menziarahi kamu atau bertanya apa perkhabaran kamu. Selepas engkau sedikit pulih dan mampu berjalan walaupun tempang, engkau sendiri yang terhegeh-hegeh berjumpa dia semata-mata ingin mengucapkan yang engkau telah memaafkan dia. Apakah jenis manusia itu kau gelarkannya sahabat?! Engkau ini gila Zali!"

"Dia sedang buat apa sekarang ini Zali yang dia akui engkau sahabatnya? Cakap?! Hampir setahun penuh luka-lukamu masih belum pulih sepulihnya. Bahkan berjangkit ke anggota lain pula. Apa pernah dia cuba membantu memulihkanmu? Membiayai segala atau sikit rawatan sakit-sakitmu? Atau cukup bertanyakan khabar untuk kau terus bersemangat untuk cuba memulihkan sendiri segala sakitmu? Pernah?!"

"Tapi dia tidak tahu yang perbuatannya adalah salah Bang Salleh!" 

"Iya Zali, masakan dia tidak boleh buat apa-apa setelah terlaku seburuk itu. Aku tidak mahu harapan lebih kalau dia juga sahabatku aku. Aku cuma hendak dia tanyakan apa kondisiku saat ini. Bila dia tanya, aku pasti menipu kata baik-baik sahaja untuk menenangkan jiwanya. Dan sudah pasti, aku juga sedikit terubat kerana orang lakukan salah, cuba merawat sakit psikologiku."

"Aku faham Zali... Engkau cuba menjaga setiap hubungan dengan manusia yang pernah bersahabat denganmu. Tapi engkau perlu ingat Zali, sahabat itu tugasnya membawa engkau kepada kebahagiaan, bila teringatnya pasti sahaja menenangkan......"

"Lalu saya perlu anggap apa pada dia Bang Salleh? Musuh?!" Zali memotong leteran Bang Salleh.

"Tidak perlu sebodoh itu kau Zali. Cukuplah kau anggap sahaja dia itu kawan jalananmu. Yang jika ada, dia hanya sebagai watak sampingan yang perlu ada pelengkap hidup... dan jika dia tiada, tidak jadi apa-apa. Bahkan engkau kadangnya lebih selesa."

Zali terus tunduk membungkam. Dia memandang Bang Salleh sebentar. Kemudian menunduk semula menghela nafas laju. Bingung.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...